ClubVisie FC Sint-Niklaas

De jeugdspeler staat centraal, elke jeugdspeler krijgt gelijke kansen.

Het wedstrijdresultaat is steeds van ondergeschikt belang, zowel tijdens de training als tijdens de wedstrijd is de individuele ontwikkeling van de speler het hoogste doel.

De opleiding van de spelers dient te gebeuren door hoofdzakelijk gediplomeerde trainers.

Van algemene ontwikkeling naar technische ontwikkeling.

De start van de opleiding (vanaf U6) staat in het teken van algemene ontwikkeling. We werken in een voetbalomgeving, doch bij de jongste spelers (tot en met U9) is de algemene ontwikkeling het belangrijkste. Bewegingsleer, loopschool, coördinatie, spelvormen en een breed georiënteerde sportontwikkeling is het belangrijkst. Kennismaking met alle facetten van de sport, onze jongste spelers worden pas verwacht, hun definitieve keuze voor het voetballen op latere leeftijd te maken. Kennismaking met andere sporten is een deel van de opleiding. Vanaf U10 wordt de opleiding voetbalspecifieker, met als einddoel doorstroming naar het A elftal.

We volgen het technisch en tactisch opleidingsplan zoals aangeboden wordt door Voetbal Vlaanderen, waarin steeds het kind centraal zal staan : Fun & Formation.

Onze doelmannen worden zowel opgeleid als veldspeler en als doelman. We spelen pas vanaf U12 met vaste doelmannen, doelmannen bij oudere teams zullen ook, regelmatig als veldspeler ingezet worden.

Fysieke ontwikkeling

Fysieke ontwikkeling zal steeds een zeer prominente rol innemen. We willen met alle onze teams vanaf U14 fysiek sterker zijn dan onze tegenstander. Om dit te bereiken zal er een fysiek periodiseringsmodel (aangepast aan de leeftijd) ontwikkeld worden. Dit periodiseringsmodel zullen spelers ook kunnen volgen naast de reguliere trainingen.

Tactische ontwikkeling

Al onze jeugdteams spelen verzorgd voetbal, waarbij we zo vaak mogelijk aan de bal willen komen. We spelen steeds zo ver als mogelijk van eigen doel verwijderd. Diepte voor breedte.

Naast het opleidingsplan zoals aangeboden door Voetbal Vlaanderen, hebben we ook eigen tactische opleidingsaccenten die gekenmerkt zijn door 10 hoofdprincipes, naast deze hoofdprincipes werken we met sub en sub sub principes.

De 10 hoofdprincipes zijn :

AANVALLEN

1. Door het centrum
  2. Diepte steeds voor breedte
  3. Ruimte maken voor jezelf en medespeler
  4. Dominant in balbezit

VERDEDIGEN

1. Een zo hoog mogelijk blok
  2. Overtal creëren rond de bal
  3. Geen lange ballen in de rug van onze verdediging

OMSCHAKELEN

1. Direct agressieve drukzetting
  2. Snel terug in organisatie
  3. Beweeg in de ruimte

Formation Aspect

Steeds aangepast aan ontwikkelingsplan van de spelers

Basics---teamtactics

Zonevoetbal als opleidingsplan, 4-3-3.

1 vs 1 als basis van de techniek. Bij de jongste spelers zal het belang van 1 vs 1 dan ook primeren op het spelen van zonevoetbal.

FUN beleving

We willen er bij FC Sint-Niklaas alles aan doen om het FUN aspect te verhogen.

Ons opleidingsplan is zodanig opgebouwd dat we gaan van ludiek aspect (vanaf U6), naar meer trainingsplezier (5 vs 5), overgaand naar competitieplezier (8 vs 8  en 11 vs 11).

Wedstrijdvormen zijn de basis van alle trainingen en dit bij al onze jeugdploegen.

• Zoveel mogelijk aan de bal
  • Hele tijd met de bal spelen
  • Scoringskansen verhogen
  • Aangemoedigd door de coach
  • Aangemoedigd door de ouders

Speelgelegenheid 75 %

Omdat we bij FC Sint-Niklaas het geven van kansen aan jonge spelers hebben ingeschreven in onze missie, hanteren we niet de norm van 50 %, maar wel 75 % speelgelegenheid als algemene norm.

Technisch Directeur

De technisch directeur is de link tussen hoofdbestuur en jeugdbestuur, en tevens de link tussen A elftal en jeugdploegen. Hij bewaakt de sportieve visie van de club. Deze visie en het opleidingsplan schrijft hij uit onder toezicht van het hoofdbestuur.

De Technisch Directeur rapporteert zowel aan het hoofdbestuur als aan het jeugdbestuur.

TVJO

De TVJO doet de evaluatie van het opleidingsplan. Hij volgt de sportieve tendensen en doet aanbevelingen aan de technisch directeur om het opleidingsplan te verbeteren.

De TVJO is de schakel tussen de trainers en de technisch directeur. Hij zorgt ervoor dat alle informatie aangaande het opleidingsplan tot bij de trainers geraakt, maar hij bewaakt ook dit opleidingsplan tijdens trainingen en wedstrijden, om er zekerheid over te krijgen dat het opleidingsplan gevolgd wordt.

De TVJO maakt de maandplanning op, en zorgt voor vervanging van trainers bij afwezigheden.

Trainers

Trainers zijn in de visie van de club van zeer groot belang.

Trainers beschikken over sociale en opvoedkundige vaardigheden als fundament voor algemene en specifieke vaardigheden.

• Voetballen (sporten) als middel, opvoeding als doel
  • Respect voor scheidsrechter, tegenstander, ouders, supporters
  • Betrekken van ouders in het totaal gebeuren
  • Duidelijke afspraken en communicatie naar ouders en spelers via door de club gekozen kanalen
  • Voorbeeldfunctie
  • Eerlijk en consequent

Spelers

Van spelers verwachten we inzet, motivatie en discipline.

Ze moeten het bereid zijn het maximale uit zichzelf te halen.

Fiches

FC Sint-Niklaas heeft een aantal tools ontwikkeld om het opleidingsplan optimaal te kunnen bijsturen en evalueren :

• POP persoonlijk ontwikkelingsplan
  • PAP persoonlijk actie plan
  • Evaluatieformulieren trainers/spelers
  • Platform met uitgewerkte trainingen volgens het opleidingsplan
  • Fysiek periodiseringsplan
  • Online platform van waaruit de communicatie wordt gevoerd naar de gewenste kanalen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!